czwartek, 16 maja 2013

Jolanta Kwiatkowska "Ja i oni. Pół żartem, pół serio"

Wydawnictwo Mwk
data wydania 2013
stron 304
ISBN 978-83-6106-582-1
 
W kobiecej rzeczywistości
 
Jesienią ubiegłego roku przeczytałam "Przewrotność dobra". Książka zrobiła na mnie olbrzymie, pozytywne wrażenie i powzięłam postanowienie: każdą kolejną książkę tejże Autorki muszę przeczytać, bo inaczej stracę coś wyjątkowego. Jak postanowiłam tak też i czynię. Właśnie jestem po lekturze najnowszej powieści Jolanty Kwiatkowskiej. Książki nietuzinkowej, która nie jest zbyt łatwą lekturą, ale absolutnie nie żałuję, że spędziłam z nią czas. Opowieść o pewnej zwyczajnej kobiecie to nie tylko historia kobiecej bohaterki, ale również spora doza refleksji nad życiem, codziennością, szczęściem i jeszcze wielu innymi ważnymi sprawami.
Postać Krystyny poznajemy dość nietypowo, bo od poczęcia. Już wtedy Krysia czuje, żyje i poznaje świat. Jak się okazuje życie nawet to płodowe to wcale nie taka łatwa i fajna sprawa. Trzeba się trudzić, pchać, ba czasem nawet rozpychać. A jeszcze jak się jest kobietą to nie ma co liczyć na taryfę ulgową. Bywa nawet bardziej pod górkę. Krysia jest zwyczajna, nie pochodzi z bogatej rodziny, nie ma doskonałego rodowodu. Ale ma ciekawą osobowość. Świat poznaje i często bywa nim zszokowana. Ma wspaniałą mamę i babcię, ojciec pojawia się w jej życiu po pewnej nieobecności. Krysia to dziecko, nastolatka, podlotek, matka, żona, rozgoryczona życiem rozwódka. babcia. Autorka pokazuje nam wiele masek i ról jakie główna bohaterka nakłada i odgrywa. I rozmawia ze swoim "ja". Czymś co ma z nas każdy. Po prostu ze swoją duszą.
Swoje "ja" ma każdy z nas. Czy jest nam ono potrzebne? Tak i to bardzo, bardzo! To ono pozwala nam dostrzegać błędy, wady, uczyć wyciągać wnioski z porażek. Krysia je nie zatraca mimo, że jej życie nie jest usłane różami, podejmuje odważne decyzje. Jest taką zwyczajną-niezwyczajną kobietą która umie powiedzieć dość! Basta! Koniec!
I tak zostawia zaborczego męża, toksyczną przyjaciółkę. Idzie przez życie po swojemu. Stara się nie dać sobą sterować. Ma własne zdanie, które potrafi bronić. Z pewnością szuka miłości i za nią tęskni. Ale nie daje się omamić i zaspokoić podróbką uczucia. Czy każdą kobietę na to stać? Czy wiele z nas nie godzi się z wieloma rzeczami "dla świętego spokoju"? Krysia z pewnością pod koniec życia będzie mogła sobie powiedzieć - żyłam jak chciałam. Owszem nie wszystko mi się udało, spełniło, ale nie byłam bierna. Postać Krysi bardzo mnie zainspirowała do jeszcze dogłębniejszego przeżywania tego, co od losu mi dane.
Jolanta Kwiatkowska znów napisała książkę mądrą, refleksyjno-obyczajową, która na czytelniku ( gorąco radzę po nią sięgnąć nie tylko kobietom) niejako wymusza poświęcenie myśli sprawom istotnym, które w codziennej zabieganej rzeczywistości mogą ulatywać. Warto żyć świadomie, mieć pewne plany i marzenia, choć czasem ich wykonanie oraz spełnienie wyda się nawet groteskowo nierealne. Życie łatwe nie bywa, życie daje w kość, ale bierność nie jest najlepszym rozwiązaniem. Proza Pani Jolanty zachwyciła mnie. Doskonałym ubraniem w słowa najbardziej osobistych myśli, świetnym stylem, odwagą. Tę książkę odebrałam jako coś na wzór drogowskazu, wzorca dla kobiet, które nie chcą życia przespać, ale przeżyć. Pozwólcie moje refleksje po lekturze zakończyć bardzo pięknym zdaniem z tejże książki
"Życie szybko płynie, ale dopóki trwa wiele jeszcze przed nami" ( str. 13)
Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Autorce i Wydawcy Wydawnictwu Mwk.
Książka do kupienia tutaj
http://www.matras.pl/ja-i-oni-pol-zartem-pol-serio.html

1 komentarz:

  1. Książka wydaje się naprawdę interesującą lekturą zwłaszcza na zbliżające się wakacje. Nie spotkałam się jeszcze z taką postacią, która swiat poznaje od poczęcia - jest to naprawdę interesujące :)

    OdpowiedzUsuń