środa, 29 listopada 2017

Irena Jarocka, Mariola Pryzwan "Nie wrócą te lata. Autobiografia i listy do męża"



Wydawnictwo Prószyński i S-ka
data wydania 2017
stron 464
ISBN 978-83-8123-059-9

O Słowiku co był Motylem

Jako mała dziewczynka usłyszałam pewną piosenkę. Urocza Pani śpiewała o tym, że jest motylem. Chwyciło za małe serducho i pokochałam ten głos. Irena Jarocka jest moją ulubioną piosenkarką od lat. Cenię jej wspaniały głos, dorobek artystyczny i trwa to już szmat czasu. Gdy zobaczyłam że ukaże się autobiografia tej Artystki nie mogłam odmówić sobie jej lektury. Tym bardziej, że wkład w jej powstanie ma Mariola Pryzwan, która jest mistrzynią w tym gatunku książek.

Lektura okazała się perfekcyjna i tym bardziej cenna iż nakreśliła ją sama Bohaterka. Autobiografia stanowi pierwszą cześć tej publikacji i opowiada o życiu widzianym we wszelkich aspektach. Irena Jarocka pokazuje siebie jako dziecko, kobietę, matkę, żonę, piosenkarkę - a każda z ról jest spleciona z innymi i wszystkie się ze sobą zazębiają. Wykonawczyni wielu hitów okazuje się profesjonalistką, która będąc sławną pozostała sobą. Obce jej były skandale i sztuczne parcie na szkło. Dążyła do perfekcji w swojej profesji, pracowała nad głosem i rozwojem kariery nie robiąc wokół siebie atmosfery właściwej wielu dzisiejszym gwiazdkom. Ceniła swoją publiczność, szanowała prywatność, była wrażliwa i pracowita. Irena Jarocka nie przedstawiła siebie tylko w idealnych barwach. Miała odwagę opisać i te trudniejsze chwile w życiu i karierze.
Drugą część tytułu stanowią krótkie wspomnienia jej męża, które są niejako preludium do ich korespondencji począwszy od listów napisanych jeszcze w latach 60-tych.

Książka jest niezwykle intymna i osobista. Czyta się ją wyjątkowo interesująco, a lektura  daje też obraz czasów w jakich żyła jej bohaterka. Irena Jarocka opowiada o kulisach show biznesu w Polsce, Francji i Stanach Zjednoczonych. Przedstawia zmianę jaka zaszła w artystycznym świecie po transformacji ustrojowej na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Opisuje także realia życia na obczyźnie oraz blaski i cienie emigracji. Skupia się na chwilach radości w życiu prywatnym i zawodowym ale i pisze o przeszkodach, smutkach i niemiłych doświadczeniach. Lektura jest bardzo autentyczna, wzrusza i porywa do artystycznego świata, ale i do rzeczywistości osoby, której życie ułożył w dużej mierze podarowany przez los jej talent. Tytuł jest skarbnicą wiedzy o jednej z najbardziej cenionych przez wielu polskich piosenkarek i polecam go tym, którzy lubią doskonałe biografie oraz interesują się polską muzyką rozrywkową. Książka obfituje w liczne zdjęcia, a jej czytanie umilało mi słuchanie przebojów Ireny Jarockiej.
Serdecznie polecam i rekomenduję.
Moja ocena 9/10.

4 komentarze:

  1. Nie jestem wielbicielką biografii, ale tej jestem bardzo ciekawa.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka czeka na półce, zatem mam nadzieję, że w końcu znajdę czas na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie często sięgam po biografie. Jednak tę książkę chętnie bym przeczytała. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mikołajkowy prezent dla mojej mamy :)

    OdpowiedzUsuń