środa, 14 lutego 2018

Adam Węgłowski "Wieki bezwstydu"


Wydawnictwo Znak Horyzont
data wydania luty 2018
stron 304
ISBN 978-83-2404-270-8

Jak kochali się antyczni ludzie czyli życie seksualne w starożytności

Świat antyczny poznałam w wieku 15 lat na lekcjach historii i języka polskiego. Wtedy zaaplikowano mi sporą dawkę wiedzy o czasach p.n.e. Zwrócono moją uwagę na literaturę antyczną, sztukę i wydarzenia historyczne jakie miały wtedy miejsce. Wiedzę tę jednak chłonęłam bez aplauzu i z pewną dozą obojętności. Dlaczego? Dziś wiem. Bo nie przekazywano mi jej we właściwy sposób. Wtłaczano mi do głowy suche fakty, wyrwane z całości fragmenty utworów i statystyczne informacje godne tabel i wykresów. Nie pokazano mi zwyczajnego życia, nie przestawiono mi ludzi z tamtej epoki od codziennej strony. Nie zwrócono mojej uwagi na szczegóły bliskie każdemu zjadaczowi chleba. Nie pokazano codziennych tradycji, obyczajów, a wreszcie nie przedstawiono tego, co ciekawi każdego - plotek, sensacji czyli tego od czego kipią portale plotkarskie. Gdyby tak było żmudna nauka stałaby się sporą przyjemnością.

Jako dorosła osoba natrafiłam na książkę, która inaczej pokazała odległą epokę. Bardziej po ludzku, bardziej ciekawie i naturalnie. Tytuł zawiódł mnie do antycznych krain i ukazał sferę ludzkiego życia starą jak świat - a mianowicie sferę seksu i erotyki. Rozpoczynając lekturę byłam ciekawa zawartych w niej informacji. Liczyłam, że Autor zmierzy się z funkcjonującymi powszechnie mitami na temat rozwiązłości antycznych ludzi. I tak się stało. Dodam od razu, że lektura bardzo znacząco wyczerpała temat, a przy tym nie nużyła podręcznikową wiedzą i okazała się bardzo interesującą. 
Czytając ją zajrzałam do życia ludzi żyjących w Grecji, Cesarstwie Rzymskim i samym Rzymie, w Sparcie oraz na terytoriach podbitych przez powyższe potęgi. Wielokrotnie czułam się zaskoczona, lekko zszokowana, ale i musiałam zrozumieć inność świata w którym się znalazłam. Bo był to świat pozbawiony cudów ery cyfryzacji, fotografii, mediów i telewizji, internetu i portali społecznościowych, prasy i innych zdobyczy współczesnej cywilizacji. Tam wszystko było jednoznaczne i niewirtualne. 

Czy przodkowie zamieszkujący antyczne krainy rzeczywiście byli tacy niemoralni? 
Otóż nie da się ukryć, że w pewnych aspektach zachowywali się dość specyficznie. Oczywiście nieco inaczej było w Atenach a inaczej w Rzymie. Spory wpływ na sferę erotyki i seksu mieli niewolnicy, którzy byli traktowani nie jak ludzie, ale jako składnik majątku. Ograniczone prawa w funkcjonowaniu tamtych społeczeństw mieli obcokrajowcy. Kobiety w tamtych czasach również były pokrzywdzone, sprowadzone do sfery poddanej mężczyznom i okradzionej z wielu dziś funkcjonujących praw. Pary homoseksualne wśród płci silnej były czymś powszechnie spotykanym, a mężczyźni przeżywali mnóstwo przygód, co zakazane było płci pięknej. Inaczej patrzono na problem gwałtu, inaczej rozumiano wierność małżeńską. 
Nieco odmiennie funkcjonował biznes erotyczny, a władcy żyli dość rozpustnie i niemoralnie. 


Książka jest napisana dość przystępnie i ciekawie. Jej lektura jest zrozumiała dla przeciętnego zjadacza chleba i nie trzeba by ją zrozumieć szczycić się sporym znawstwem epoki, której jest poświęcona. Tekst jest pełen ciekawostek, plotkarskich szczególików, anegdot i zdjęć oraz fragmentów antycznych utworów. Autor opisuje życie małżeńskie, przywileje mężczyzn i ograniczenia kobiet. Opisuje wszelkie sfery związane z seksem, poświęca czas na przybliżenie różnic i podobieństw między tym co nam współczesne a tym, co obowiązywało kiedyś. W książce nie brak pikantnych szczególików a całość jest opisana w sposób bezpruderyjny, ale i nie ordynarny. Delikatne sfery życia traktowane są bez zbędnej sensacji, ale i bez kurtyny wstydu. Nie ma w lekturze tematów tabu. 
Ten tytuł to świetna podróż do odległych czasów i miejsc, ciekawa lekcja historii podana w smacznej i łatwo przyswajalnej pigułce. Publikacja obala mity, a wyciągnięte w niej wnioski są poparte ciekawymi przykładami. Zatem czy Neron był opętany seksem? Czy w starożytnym świecie istniały burdele i czy kobiety trudniły się prostytucją? Jaki był los niewolnic odnośnie seksu? Czy orgie to wymysł czy realna prawda? Na te wszystkie pytania odpowiedź znajdziecie w książce, którą wysoko oceniam i polecam zainteresowanym tematem. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz