czwartek, 30 czerwca 2011

Wojciech Cejrowski "Podróżnik WC" wyd. II

Wydawnictwo Bernardinum
data wydania 2010
stron 255
ISBN 978-83-7380-900-0
Biblioteka Poznaj Świat
Z prozą pana Wojtka miałam okazję się już poznać. Czytałam "Rio Anakonda" i lektura przypadła mi do gustu. A sam autor - jest doskonale znany i jako pisarz, i jako podróżnik, autor programów o tematyce podróżniczej i fotograf. Nie wątpliwie jest on też osobą dość oryginalną i kontrowersyjną. A ja osobiście go strasznie lubię. Za co zapytacie ? Za styl, humor, nietuzinkową osobowość, oryginalne podejście do życia i podróży. Cenię Cejrowskiego za to, że potrafi być sobą, odważnie przedstawia swoje poglądy, za co pewnie nie raz mu się dostało po nosie.(bo np. nie odbiera telefonów w niedzielę) 
Książka "Podróżnik WC" doczekała się II wydania i pewnych poprawek od autora. Zdenerwował go fakt, że wydana w 1997 roku pierwsza wersja osiągała wysokie ceny na aukcjach i jak pisze na okładce lichwa zaczęła go boleć. Nie porównam obu wersji, bo czytałam tylko jedną, ale ocenię ją krótko - świetna. Czym jest ta książka ? To po części swoista autobiografia podróżnika, ale i jego wspominki z wojaży do obu Ameryk. Cejrowski to człowiek odważny i zdecydowany. Uwielbia podróże do mało odkrytych miejsc, a gdy już do nich dotrze ceni sobie kontakt z miejscową, prostą ludnością i odkrywa całkiem inaczej miejsca niż opisane w folderach i przewodnikach. Ceni sobie zobaczenie miejsc niereklamowanych i jak najmniej dotkniętych cywilizacją. Nie wymaga w podróży wygody, wystarczy mu za posłanie czasem śpiwór na ziemi. Ale za to odkrywa intrygujący świat na wpół dzikich plemion, mało zmienioną przyrodę. Świetny obserwator i fotograf pokazuje swoim czytelnikom egzotyczny świat. Gdyby Cejrowski był właścicielem biura podróży i urządzał tak oryginalne wycieczki pewnie nie opędziłby się od licznej klienteli. Dzięki tej książce zrozumiałam różnicę miedzy podróżowaniem, a turystyką . Bo niby i jedno i drugie wymaga przemieszczania, ale to dwie różne rzeczy. Podróżowanie a'la Cejrowski nie gwarantuje luksusowego hotelu, smacznej kuchni czy wykwalifikowanej obsługi. Za to czeka nas przygoda, która niejedno ma imię. Cejrowski ceni podróże z małym bagażem, do odludnych miejsc z dużą dawką nieprzewidzianych sytuacji. Ale jego zdaniem właśnie tak poznamy najlepiej zakątek do którego się udamy. I niekoniecznie musimy mieć wypchany walutą portfel i znać doskonale język. Bo z języka najlepiej nauczyć się liczebników niezbędnych do transakcji handlowych i przekleństw. Resztę można wspomóc gestykulacją. Szalone przygody , praktyczne rady udzielone przez wytrawnego podróżnika, piękne zdjęcia - w to wszystko obfituje "Podróżnik WC " wydany na pięknym papierze, co jeszcze podkreśla urodę fotografii.
Książkę polecam i tym co lubią autora, i tym co lubią podróże i tym co ich nie lubią. A nuż Cejrowski ich przekona, by połknęli bakcyla włóczęgi ? Bo ja i autor go już mamy i dobrze nam z tym.
Świetna książka wydana w serii Biblioteka Poznaj Świat .

9 komentarzy:

  1. książka jest rewelacyjna;) Mi nawet udało się spotkać z Panem Cejrowskim i kupić jego książkę a przy okazji zgarnąć autograf;) jakieś 2 notki temu opisywałam książkę u siebie, zapraszam do porównania odczuć: www.voyageaveclivre.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Cejrowskiego, więc z przyjemnością przeczytam:))
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze żadnej książki Cejrowskiego, co oczywiście nadrobię ;) Myślę, że wakacje to odpowiednia na nie pora :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam żadnej książki Cejrowskiego, bo nie za bardzo go lubię, ale chyba się skuszę...

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię barwny i humorystyczny styl opowiadania Cejrowskiego.Do tej pory przeczytałam "Gringo wśród dzikich plemion " i "Rio Anaconda".

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przeczytać i kupić! I jeszcze Rio :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam styl pana Wojtka a jego opowieści często doprowadzają mnie do niekontrolowanych wybuchów śmiechu :) Jednak po tą książkę, nie miałam jeszcze okazji sięgnąć- z wielką przyjemnością to nadrobię!
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też lubię czytać Cejrowskiego. Potrafi zaciekawić swoimi książkami :)Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  9. mam nadzieję, że kiedyś podróżnik znajdzie się na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń